21 September 2012

Sajak buat Cik Liyana Adnan...ikhlas daripada cikguluv

Direkod oleh cikguluv a.k.a cikguluv di Jumaat, September 21, 2012
Salam uols.......

Kalau pi skolah sekarang memang hangat pasal entri "untung laa sape jadi cikgu" nukilan seorang engineer bernama Liyana Adnan. Cikguluv sangat positif dalam hal ini....itu mungkin dari kaca mata beliau......ikhlas daripada sudut pandangan beliau ...kalau diikutkan ertri itu telah ditulis pada bulan November tahun lepas....namun baru-baru ini telah digembar gemburkan. Sebagai seorang umat Nabi Muhammad , cikguluv dengan tulus ikhlas telah memaafkan beliau......bagi cikguluv,itulah asam garam ....puji hina yang sering guru-guru hadapi.....tapi kita jangan melatah. Kita muhasabah diri.

Kepada Liyana Adnan......cikguluv terjumpa sebuah sajak hasil nukilan cikguluv sendiri (ori ok) .....yang ditulis pada 16 Mei 2006.......Hayatilah ....Sajak yang bertajuk "Anak-anak muridku"

Bukti yang sajak ini ditulis oleh cikguluv




Ada pepatah berbunyi begini......

"Rambut sama hitam 
Tapi hati lain-lain"

Semua profesion pun begitu......ada yang ikhlas ,jujur dan amanah dengan pekerjaan mereka namun ada juga sebaliknya....namun jangan kerana  NILA setitik...ROSAK susu sebelanga.  

Cikguluv selalu pesan kepada anak murid...belajarlah bersungguh-sungguh kerana kamu mampu mengubah dunia.kamu pasti akan berjaya...cikgu tetap begini akan terus mendidik hingga hujung nyawa.Wallahualam.


Ikhlas daripada saya seorang guru biasa......cikguluv.


p/s: Cikguluv telah mendeklamasikan sajak ini pada Sambutan Hari Guru tahun 2006 di sekolah lama iaitu SKTBR(1).....sebak giler masa tu......(rupanya dalam hatiku ada taman)....luv uols









6 nota dicatat murid:

Tanpa Nama berkata...

I agree with u zana.....ada yg betul dikatakannya...terimalah dgn positif...yg pasti kt ikhlas....

Safirul Amar Bin Hj. Azmi berkata...

sajak utk pemancing seperti saya ada tak kak?

bib2426 berkata...

HAHAHAHA...betul3x.
terbaik la siap ada puisi.
semoga sapa nama budak tu? hah..tak kesah la sapa pn nama dia. smoga dia diberi petunjuk.

kekasih lama dia Cikgu kot.
takpon lari sebab nak kawen dgn Cikgu.
tu pasal dia angen kemaen ngan cikgu. kui3x...

cikguluv berkata...

kannn.....saya pun sangat positif....kita jgn cepat melenting ...hanya seorang guru sahaja yang mengerti betapa sukarnya menjadi seorang guru...dan hanya seorang engineer sahaja yang faham betapa susahnya menjadi seorang engineer.......

cikguluv berkata...

hahaha....agaknya kan...tapi itu pandangan dia...cuma ada yang tak boleh terima......atau mungkin cara / pendekatannya tidak kena......org tua ada berpesan...'terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata padah akibatnya'....renungan ini buat diri saya sendiri juga.

cikguluv berkata...

ada...nanti akak karang dan deklamasikan buat munah ye.....hahahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

cikgu ♥ love Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea