8 Januari 2015

Hari pertama ke sekolah vs murid menangis

Direkod oleh cikguluv a.k.a yus zana di Khamis, Januari 08, 2015
Reaksi: 
Assalamualaikum semua......


dua tiga hari lagi sekolah akan memulakan sesi 2015......untuk ibu bapa yg baru pertama kali anaknya TAHUN 1 mesti TERUJA tahap dewa dewi kan....... masa zaman cikguluv darjah 1 dulu hari pertama jer pegi sekolah abah hantar...hari kedua dah naik basikal....tapi zaman dah berubah.....

hampir 18tahun cikguluv dalam bidang kecikguan ini...dah bermacam kenangan hari pertama dah cikguluv lalui.....

anak sulung cikguluv... dulupun masa masuk tadika kemas menangis bagai nak rak....cikguluv yang first time hantar,rasa sebak....udahnya cikguluv yang nanges sekali.....selepas seminggu masih juga menangis...akhirnya cikguluv terpaksa menjanjikan bulan bintang kejora kepada dia setiap hari bila dia nak ke tadika.....hahhaha...kenangan sungguh....dah habis SPM dah pun anak bertuah ku itu.

Antara tips2 yang berguna untuk anak2 yang menangis ini ialah:

1. sebelum ke sekolah ikut jer apa yang dia nak....nak mandi air panas ke...nak makan pizza ke...nak bawak kain batik mak ke...ikutkan haje..

2, sampai jer pintu pagar.....dah hantar kat tempat beratur terus tinggalkan dia.....dia akan menangis bagai nak rak....pukul ke bantai pun tak guna......terus jer jalan jangan toleh2...kalau ibubapa toleh macam bagi harapan kat anak utk bawak dia balik sekali....

3. insha Allah ...kejap lagi dia OK.... paling tidak dia akan kemurungan sekejap...bila kwn2 dah start cakap2 dan main2...dia akan OK......

4. sambil tu ibubapa selalulah berdoa agar dipermudahkan pembelajaran anak2 kita semua

5. cikgu2 pula...jgnlah garang sangat.......ini baru pengalaman pertama anak2 kecil ini untuk ke sekolah rendah.....apa salahnya hari pertama belajar seronok2, sambil main2....kan.

oklah.....cikguluv nak sambung buat alat bantu mengajar untuk hari pertama kat sekolah nanti.....bye uols....

SELAMAT BELAJAR DAN MENGAJAR semuaaaaa..... muahs...


2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

cikgu ♥ love Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea