2 Februari 2016

Sedekah itu UBAT

Direkod oleh cikguluv a.k.a yus zana di Selasa, Februari 02, 2016
Reaksi: 
Saya suka nak cerita antara pengalaman dan kebetulan2 yg hadir dlm hidup saya ini.
Seorg sahabat saya.... berkata :
Selain ubat dan semangat yg kuat dr pesakit....sedekah jua adalah penawar penyakit.
Semasa saya sihat...saya adalah bersedekah sikit2...itu pun ketika saya ada duit ada kudrat.... rupanya saya silap.saya mula pegang prinsip ini;
"Bersedekah ketika berada...itu biasa
Bersedekah ketika tiada ...itu luarbiasa"
So sejak saya diberi dugaan 'K' ini saya tukar cara..... sumpah saya tak pernah buat cara ni sebelum ni...kalau buat pun tak selalu...boleh dikira ngan jari.
Caranya..... bila saya membeli di kedai2 runcit ...warung2...pasar malam....saya tidak lagi mengambil duit baki dlm bentuk sen2...contoh saya beli brg harga rm1.60...baki 40 sen...saya tak ambil dah. Nampak mcm kecil kan...tapiiii.... percayalah itu lebih baik.
Baru2 ni semasa saya ke pengkalan balak melaka. Saya beli secawan jagung ...tanya harga rm2.70 kata bdk perempuan comel sebaya anak saya kot....mcm biasa saya tak ambil duit lebih dia punya sukaaaa...mcm dia dpt rm30... berulang2 kali dia ckp terima kasih cik.....masyaAllah...tak susah rupanya nak gembirakan org lain kan. Kalau kalian berada...mungkin blh buat lebih drpd ini.
Mngkin dlm ramai2 tu ada yg doanya dimakbulkan Allah.
Itulah pengalaman saya... bkn nak kata saya baik...saya hanya insan kerdil. Cuma saya rasa saya semakin sihat sekarang. Alhamdullilah
‪#‎cancersurvivor‬ ‪#‎sharingiscaring‬ ‪#‎doakansayasihat‬

0 nota dicatat murid:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

cikgu ♥ love Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea