21 April 2012

Kenangan Mengusik Kalbu

Direkod oleh cikguluv a.k.a yus zana di Sabtu, April 21, 2012
Reaksi: 
Hari ini tetiba cikguluv terkenang zaman cikguluv kecil-kecil dulu........


Totally different drpd zaman kecil2 anak2 cikguluv........






Antara kenangan mengusik kalbu itu ialah:


#1  pergi sekolah yang sejauh 8@9km dr rumah menaiki basikal besar a.k.a basikal tua yang ada palang tetengah....carry adik lagik kat belakang.....


#2  kena giling cili pakai batu giling , lepas menggiling terpaksa masukkan tangan dalam tong beras (petua nenekku) agar tanganku yg pijau itu sejuk......


#3  ceduk air dari perigi yang digali oleh abahku....pastu biler abah ada duit ,abah pasang pam...so senang sikit..........tapi still guna tulang empat kerat


#4   kene pegi jual kueh keliling kampung......kueh spesial mak masa tu ialah tepung gomak....(kenal tak kueh ni?)..biler dah habis....rasa lega dan riang balik ke rumah....rerupanya ada sebakul lagik menanti......


#5   basuh baju 2 besen besau dengan tangan....bilas 3 kali pulak tu......ya ampun....(kekadang mengelat..bilas 2 kali jer)...dah le pakai air perigi......bayangkan baju tuk 11 orang.


#6   belajar makan pedas/sambal sedari umur 5 tahun...kata abah...senang mak masak 3 jenis lauk jer...sayur,sambal,ikan.......


#7   menjelang maghrib, mula pasang lampu gasolin.....berdua dengan adik cikguluv mengepam sampai mentolnya kuarkan cahaya.........


#8   mengaji ngan abah sambil berlinangan air mata......padahal efek suara abah yang kuat dan libasan rotan atas lantai jer....x kene pun....


#9  belakang rumah dah macam mini zoo....ayam,itik,angsa,kambing......ular ngan biawak pun sesekali datang buat lawatan sosial


#10  yang ini paling BEST.......boleh dikatakan hampir setiap tahun atau 2 tahun sekali ,kami akan naik keretapi (kelas 3) siap gantung buai dlm ketapi tu....pegi SINGAPURA ...kerana melawat nenek SITI di sana......
(kami dari kecik dah kenal Woodland,Pulau Sentosa,lrt)


Segala kenangan ini memang tak akan hilang dari benak fikiran cikguluv...........dan selalu ceritakan kepada anak2 agar diamenghargai segala kemudahan di depan mata mereka kini....cuma anak2 cikguluv x sampai lagik ke Singapore..hahahahahahha........insya Allah akhir tahun ni kita pegi ya.




   ~Pengalaman hidup banyak mengajar cikguluv matang....~









2 ulasan:

  1. bez2! ;) zaman susah payah sume kak long rase..ani rase sekejap je..kene jual nangka.haha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko tu, dr sebesor ibu jari akak yg membelanya........sila balas budi......hahahahah

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

cikgu ♥ love Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea